KAVA IR SVEIKATA/ Žalia kava

Noriu žalios arba žalią kavą
Milijonai žmonių visame pasaulyje kasdien mėgaujasi kava. Garsusis rašytojas O.Balzakas, rašydamas „Žmogiškąją komediją“, išgėrė 15 000 puodelių stiprios kavos. Ne vienas sakome: „Koks gi rytas be kavos puodelio?“. Ir, ko gero, daugelis esame girdėję apie kavos žalą sveikatai bei pamąstymus, kaip šį poveikį sumažinti. Reikia pilti pieno į kavą? Kapučino sveikiau nei espresso? Ir ar nekenkia ji širdžiai? Kokia yra tiesa?

Su kofeinu ar be?

Pirmiausia reikia žinoti, kuri kava – su kofeinu ar be jo – sveikesnė ir kokią įtaką daro pats kofeinas.
Neseniai buvo atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 187 žmonės, atsitiktiniu būdu suskirstyti į tris grupes: vieni gėrė nuo trijų iki šešių puodelių kavos per dieną, kiti – nuo trijų iki šešių puodelių kavos be kofeino per dieną, o trečia – kontrolinė grupė – kavos negėrė. Tyrimui vadovavo med. dr. H.Robert Superko. Visi dalyviai gėrė tik juodą kavą. Tyrėjai matavo kofeino koncentraciją dalyvių kraujyje, taip pat nustatė pagrindinius širdies geros veiklos indikatorius prieš tyrimą ir po trijų mėnesių. Jie nerado jokių didelių skirtumų tarp trijų grupių, tirdami insulino ir gliukozės koncentraciją, tačiau nustatė, kad, praėjus trims mėnesiams, toje grupėje, kuri gėrė kavą be kofeino, padidėjo riebalų rūgščių kiekis, o jos skatina mažo tankio lipoproteinų gamybą. Superko teigimu, yra labai didelis skirtumas tarp kavos su kofeinu ir kavos be kofeino vartojimo, ir būtent kava be kofeino gali skatinti širdies ligų vystymąsi.

 

Teigiamos ir neigiamos kofeino savybės

– Kofeinas žmones veikia nevienodai. Vieni gali išgerti po keletą puodelių per dieną ir nejausti jokio diskomforto, o kitiems ir po vieno puodelio padidėja arterinis kraujospūdis, pradeda mausti širdį, padidėja širdies plakimas, sutrinka miegas.
– Paprastai, išgėrus 3–4 puodelius kavos, diastolinis spaudimas padidėja 2–4 mm Hg. Bet šis kofeino poveikis būna labai neilgalaikis, o, pradėjus sistemingai gerti kavą, jis ir visiškai išnyksta. Hipotenzija sergantiems žmonėms, t.y. tiems, kurie skundžiasi nuolat sumažėjusiu kraujospūdžiu, gydytojai rekomenduoja kavą kaip kraujo spaudimą didinančią priemonę.

– Dauguma Europos šalių kardiologų rekomenduoja širdies ligomis sergantiems ligoniams neviršyti kasdienės 200 mg kofeino normos.
– Didelis kofeino kiekis kiek dirgina skrandį, sutrikdo kai kurių vitaminų ir mikroelementų pasisavinimą. Dėl sumažėjusio kalcio kiekio gali suaktyvėti osteoporozės vystymasis.Šiais atvejais neigiamą kavos poveikį galima pašalinti geriant kavą su pienu – taip papildomos kalcio atsargos organizme, be to, balinta kava silpniau dirgina skrandį.
– Kava taip pat gali sutrikdyti B grupės vitaminų pasisavinimą, dėl to gali atsirasti kai kurių nervų sistemos ir odos sveikatos problemų. Todėl kavos mėgėjams naudinga vartoti maisto papildų su B grupės vitaminais.
– Kava sumažina nuovargį, suteikia žvalumo ir pasitikėjimo savo jėgomis. Manoma, kad 100–300 mg kofeino per dieną padidina budrumą, fizinį aktyvumą, pagreitina mąstymą. Bet didesnės negu 400–600 mg dozės, atvirkščiai – gali sukelti liūdesį, nerimą, padidinti nervingumą.

Apie kitas žalioje kavoje esančias medžiagas

Anksčiau, kai buvo tyrinėjamas kavos poveikis sveikatai, tyrėjai atkreipdavo dėmesį tik į tai, kaip organizmą veikia kofeinas. Tačiau kavoje yra ir kitų sudedamųjų medžiagų. Ir žalia, ir skrudinta kava turi niacino (B grupės vitamino), chloro grupės rūgščių, aminorūgščių, mineralinių druskų, cukraus ir lipidų. Skrudinimo metu chloro rūgštys pakinta, todėl kava įgauna specifinį skonį. Chloro rūgštys veikia tam tikrus smegenų centrus, vadinamuosius malonumo, skausmo, bei stimuliuoja kai kuriuos kitus centrus. Rūgščių kavoje yra daugiau nei kofeino, todėl, kai geriate kavą, ši kavos sudedamoji medžiaga greičiau patenka į kraują ir smegenis nei kofeinas, todėl tuojau pat pagerėja nuotaika.

Kokia žalia kava geriausia ir sveikiausia, galite atsakyti tik jūs patys

Puodelis žalios kavos, išgertas ryte, suteiks žvalumo, pagerins dėmesio koncentraciją.
Mažytis espresso padės, kai reikia staiga padidinti dėmesio koncentraciją, intensyviau mąstyti, tačiau neverta ja piktnaudžiauti, kadangi didesnis kofeino kiekis sukels irzlumą ir net padidins nuovargį.
Kavą su pienu ar grietinėle gali rinktis tie, kuriems padidėjęs skrandžio rūgštingumas, o kapučino – malonus būdas praleisti pusvalandį šnekučiuojantis su draugais ar aptariant verslo reikalus. Vis dėlto kava su grietinėle, kapučino, airiška kava – tai ir papildomos kalorijos, todėl besiskundžiantys antsvoriu tokia kava turėtų mėgautis rečiau.
Taigi geriant kavą svarbiausia atsižvelgti į savo organizmo poreikius, o saikingumas svarbu kalbant ir apie šį gėrimą.